A kiégési szindróma olyan fizikai, érzelmi és mentális kimerüléssel járó tünet, amely hosszú ideig tartó fokozott érzelmi megterhelés és kedvezőtlen stresszhatások következménye. A teljes kimerülés mellé a reménytelenség érzése és a célok elvesztése is társul, ezzel is fokozva a rossz közérzetet. A kiégett munkavállalóknak egyre negatívabb a hozzáállásuk a munkájukhoz, a munkahelyükhöz és a feletteseikhez egyaránt, és ezzel együtt saját önértékelésük is csökken. Munkájuk során több hibát vétenek, egyre frusztráltabbak lesznek, sőt, az is előfordulhat, hogy egyik napról a másikra felmondanak. Tapasztalatok szerint nagyobb számban érintettek azok, akik humán területen dolgoznak, vagy a munkájuk során társadalmi segítő tevékenységet végeznek, vagy akiknek munkája az átlagosnál nagyobb mértékű empátiát igényel. Ebből következik, hogy nagyobb kockázatnak vannak kitéve például az ápolók, pedagógusok, pszichológusok, de nagy veszélynek vannak kitéve az ügyfélszolgálatosok, pénzügyi tanácsadók, és felsővezetők is. Magas a kockázat olyan munkahelyeken is, ahol sok a túlóra, magas a stressz, és nem lehet egyensúlyt teremteni a munka és a magánélet között. A monotónia is nagyban hozzájárul a kiégéshez, ezért a változatosság hiánya szintén rizikót jelent. Hogyan tud károkat okozni vállalati szinten? A kiégett munkavállaló negatív hozzáállása olyan problémákat okozhat, amelynek az egész vállalat a kárát láthatja. Egyrészt a teljesítmény csökkenése, a gyakori hibák és a munkából való hiányzások miatt hosszabbak lesznek a munkafolyamatok és ez a költségvetésben is látszani fog. Másrészt a negatív attitűd befolyásolhatja a kollégákat is, így egy egész csapat teljesítménye is romolhat. Mit lehet tenni ellene? A vállalatvezetők sokat tehetnek a kiégés ellen úgy, hogy a megelőzésre helyezik a hangsúlyt. Például rugalmas terheléssel és a személyes problémák figyelembevétele csökkenthető a dolgozókat érő stressz, és azzal pedig, ha nem túlságosan szigorú szabadságolási rendszert alakítasz ki, elősegíted a stresszoldást és a regenerációt. Megfelelő tréningekkel, csapatépítéssel, vagy akár munkahelyi wellness programokkal is támogathatod a kiégés prevencióját. A munkakörnyezet is sokat számít a dolgozók lelki, szellemi és fizikai egészségének megőrzésében. Alapvető fontosságú, hogy a munkahely megfeleljen az ergonómia szempontjainak, amibe beletartozik a megfelelő szellőzés, hőmérséklet, fényviszonyok, berendezések (különös tekintettel a székekre és az asztalokra), és a zajvédelem is. Érdemes közösségi tereket is kialakítani az irodában, például étkezőt, kávézót vagy pihenőszobát, hogy a munkavállalók ki tudják szellőztetni napközben a fejüket. Sokat számítanak a zöld növények is, hiszen kutatások szerint a természet közelsége csökkenti a stresszt és jó hatást gyakorol a közérzetre. Döntéshozóként Te is tehetsz a kiégés megelőzéséért, ami pedig kifizetődő az egész vállalat számára. Néhány aprósággal egész hangulatos közösségi tereket tudsz kialakítani – ismerj meg inspiráló ötleteket a galériánkban.